Inauguratsiooniloeng  „Keelemängu aabits. Kuidas lapsed omandavad eesti keelt ja muid keeli“ Tartu Ülikooli psühholingvistika professor Virve-Anneli Vihman

Klipi teostus: UTTV 29.04.2025 661 vaatamist


Laps konstrueerib keelesüsteemi keelelise sisendi põhjal. Ta kasutab kõiki kättesaadavaid infoallikaid, näiteks
visuaalset teavet, keele meloodiat, semantikat, sotsiaalseid rutiine, silpide koosesinemise sagedust ja palju muud. Laps,
kes omandab kahte keelt korraga, seisab silmitsi mitmekesisema sisendi ja keerukama ülesandega kui ükskeelne laps,
kuid üldjuhul saab ta sellega väga hästi hakkama. Toetavas keskkonnas omandab mõlemad keeled ka laps, kes puutub
teise keelega kokku hiljem. Mitmekeelsus, st oskus kasutada rohkem kui ühte keelt, on loomulik, iidne osa üksikisiku ja
ühiskonna kogemusest, kuid paraku on keele omandamise mudelite loomisel lähtutud ükskeelsest kõnelejast.
Keeleomandamise uurimisel on oluline meeles pidada mitmesuguseid infoallikaid, individuaalseid ja keskkonnast
tingitud erinevusi ning keeltevahelisi eripärasid. Mitme keele puhul mitmekordistub nende omandamist mõjutavate
tegurite arv ja kõnelejate võrdlus muutub keerukamaks. Samuti muutuvad oluliseks raskesti mõõdetavad aspektid: peale
kõneleja vanuse ja teise keelega kokkupuute kestuse ja intensiivsuse ka keskkond, motivatsioon, teiste keelte oskus
ning muugi. Loengus toob Virve-Anneli Vihman näiteid ühe ja mitme keele omandamisest ning selle heterogeensusest.
Professor Vihman arutleb, miks üldse uuritakse keeleomandamist ja mitmekeelsust ning milliseid uuringuid oleks Eesti
olukorda silmas pidades veel vaja teha.


Virve-Anneli Vihman omandas bakalaureusekraadi oma sünniriigis Ameerika Ühendriikides Wesleyani Ülikoolis
filosoofia erialal 1994. aastal. Magistri- (1999) ja doktorikraadi (2004) sai ta Šotimaal Edinburghi Ülikoolis
teoreetilises lingvistikas. Doktoritöös käsitles Vihman eesti keele tegumoekonstruktsioone. Pärast doktoriõpinguid
ja järeldoktorantuuri Edinburghis juhtis ta aastatel 2004–2013 Tartu Ülikooli välissuhete osakonda, seejärel jätkas
akadeemilist karjääri Marie Skłodowska-Curie meetme raames järeldoktorantuuris Manchesteri Ülikoolis laste
keeleomandamise teemal. Aastast 2016 on ta töötanud Tartu Ülikooli eesti ja üldkeeleteaduse instituudis vanemteaduri,
dotsendi ja kaasprofessorina. Alates 1. septembrist 2024 on Vihman psühholingvistika professor ja ühtlasi äsja loodud
mitmekeelsuse keskuse juhataja.
Vihman on uurinud nii üks- kui ka mitmekeelseid eesti ja muid keeli kõnelevaid lapsi, noorte keelekasutust ning
keele varieerumist. Ta on juhtinud Eesti noortekeele korpuse koostamist ja rahvusvahelist metodoloogiliste oskuste
arendamise konsortsiumi MEDAL ning osalenud mitmekeelsete laste toetamiseks mõeldud vahendite väljatöötamises.