Inauguratsiooniloeng „Kas eetikat saab õpetada?“ Tartu Ülikooli praktilise eetika professor Kadri Simm
Kuigi eetikat on eri vormides õpetatud aastatuhandeid, pole sugugi üksmeelt selles, millised
peaksid täpselt olema eetikaõpetuse eesmärgid, mis on parimad meetodid või kuidas üldse
eetikaõpetuse mõju mõõta. Kas eetika õpetamise mõte on anda edasi teadmisi eetikateooriate
ja põhimõtete kohta? Kas loodetakse, et õppija käitumine muutub selle mõjul tulevikus eetilisemaks? Ehk on keskmes hoopis kriitilise mõtlemise ja argumenteerimisoskuse arendamine?
Inauguratsiooniloengul arutleb Kadri Simm eetikaõpetamise meetodite ja eesmärkide üle oma
mitmekümneaastase eetikaõpetamise kogemuse ning teadustöö põhjal. Näiteks on eetikaõpetamise eesmärgid sageli vaikimisi seotud teatavate eeldustega selle kohta, mida eetiline otsus
endast kujutab. Need otsused võivad toetuda loogikale ja ratsionaalsetele printsiipidele või siis
sotsiaalsetele normidele ja tavadele. Vahel pole aga eetikaotsuski midagi muud kui meie kontrollile allumatute intuitsioonide ratsionaliseerimiskatse.
Kadri Simm alustas õpinguid Tartu Ülikooli ajaloo osakonnas, sai magistrikraadi soouuringute
erialal Kesk-Euroopa Ülikoolis ning kaitses doktorikraadi filosoofias taas Tartus. Tema akadeemiliseks koduks on jäänud Tartu, kuigi teadustööd on Simm teinud ka Austrias, Soomes, Marie
Skłodowska-Curie stipendiumi toel Inglismaal ning Fulbrighti stipendiaadina USA tervishoiuinstituute koondava National Institutes of Health juures. Alates 1. jaanuarist 2025 on ta Tartu
Ülikooli praktilise eetika professor.
Kadri Simmi teadustöö keskmes on ühelt poolt olnud poliitika- ja moraalifilosoofia teemad, teisalt
on teda magistriõpingutest saati huvitanud bioeetika ning uute tehnoloogiate eetiliste aspektide
uurimine. Lisaks nende teemade õpetamisele on ta nii teoreetiliste kui ka empiiriliste meetodite
abil uurinud eetilisi tavasid meditsiinis ja teaduses. Kadri Simm vedas Eesti esimest teaduseetika
uuringut ja koostas 2023. aastal „Praktilise eetika käsiraamatu“, mis sai ka parima kõrgkooliõpiku
auhinna. Ta on teinud Eestis mitmesuguseid rakendusuuringuid ja osalenud paljudes rahvusvahelistes teaduskoostööprojektides